Het onderzoeksproject Leren van Spel is gestart op 6 hoofdlocaties: Almere, Lelystad, Steenwijk, Leeuwarden, Vriezenveen-Westerhaar en Enschede. Op 1 november 2017 waren alle betrokkenen uitgenodigd voor de officiële kick-off bijeenkomst bij Hogeschool Windesheim in Zwolle.
Na de ontvangst werd de middag geopend door dr. Hanno van Keulen, (Lector Leiderschap in Onderwijs en Opvoeding, Windesheim).
Elke deelnemer kreeg een goodiebag met daarin een eerste publicatie, Bruggen bouwen in school en kinderopvang – Leren van Spel
Daarnaast ontving iedereen concreet materiaal om met de kinderen bruggen te bouwen. Hieraan is ook een prijsvraag verbonden. De locatie waar de kinderen de mooiste of beste brug bouwen wint een excursie naar keuze.
Lezing Executieve functies en taalontwikkeling door dr. Eva van der Sande.
Dr. Eva van der Sande is senior onderzoeker bij de Radboud Universiteit waar zij onderzoek doet naar individuele verschillen in leerprocessen bij jonge kinderen. Executieve functies en taalontwikkeling spelen daarbij een belangrijke rol. In de lezing gaat zij in op executieve functies die van belang zijn voor de beginnende geletterdheid.
Na de lezing van Eva van der Sande wordt er door de deelnemers het één en ander gedeeld over het verloop van de rijke speelleeromgevingen die tot nu toe ontworpen zijn binnen de PLG’s. Vervolgens konden de deelnemers een keuze maken uit onderstaande workshops.
Workshops Leren van Spel
Workshop 1: Muziek en executieve functies door Melanie Scheepers voor Leren van Spel door Melanie Scheepers, hogeschooldocent Muziek bij de Lerarenopleiding Basisonderwijs Windesheim Flevoland. Vanuit concrete voorbeelden konden de deelnemers ervaren op welke manier je muziek bij jonge kinderen kunt gebruiken om een aantal executieve functies te stimuleren. Via de dum dum song en klap spelletjes werden de executieve functies van de deelnemers zelf ook gestimuleerd.
Workshop 2:Outdoor Education door Marthe Bos, leerkracht 1/2 op de St. Plechelmusschool in de Lutte. Zij is 2 jaar geleden gestart met de opleiding master EN bij Windesheim, onderwijsbehoefte jonge risico kind. Voor het afstudeeronderzoek is zij zich gaan verdiepen in Outdoor Education.
Tijdens Outdoor Education wordt er geleerd door interactie met leerkrachten en medeleerlingen in de natuur. Jonge leerlingen leren door middel van spel de wereld om hen heen te begrijpen. Het leren in het bos is een inspirerend proces dat leerlingen de kansen biedt om onder andere (zelf)vertrouwen te ontwikkelen. Door middel van handelingen en ervaringen wordt de ontwikkeling gestimuleerd. Outdoor Education laat bij leerlingen een verhoogde betrokkenheid in spel zien. De pilot heeft zodanige positieve resultaten dat Outdoor Education blijvend ingezet wordt.
Kortom, een inspirerende middag en prachtige start van Leren van Spel!